PD Dr. phil. habil. Robert Skoczek, fonetyk, językoznawca i tłumacz przysięgły, studiował germanistykę na uniwersytecie w Lublinie i Rostocku. Studia doktoranckie w Jenie (mowoznawstwo i fonetyka) i Lublinie (językoznawstwo germańskie) ukończył w roku 2008 i uzyskał stopień doktora w dziedzinie językoznawstwo germańskie. Po habilitacji objął od 2019 w Instytucie Mowoznawstwa i Fonetyki na Uniwersytecie Marcina Lutra w Halle-Wittenberdze stanowisko profesora. Zawodowo obecnie związany z Akademią Ekonomiczno-Humanistyczną w Warszawie oraz CKNJOiEE przy Uniwersytecie Warszawskim. Zainteresowania dydaktyczne i naukowe dotyczą mowoznawstwa i językoznawstwa, w szczególności fonologii metrycznej, fonostylistyki, ortofonii, fonetyki mowoznawczej, kontrastywnej oraz fonodydaktyki języka niemieckiego jako obcego.
W ramach halleńskich badań nad ortoepią niemiecką współpracuje przy tworzeniu niemieckiej bazy wymowy DAD.
Wiedzę akademicką łączy z praktyką w nauczaniu języka niemieckiego jako obcego. Jako nauczyciel prowadzi od wielu lat na Uniwersytecie Poczdamskim w Międzynarodowej Akademii Sans Souci zajęcia z komunikacji interkulturowej w biznesie, trening wymowy i specjalistyczne kursy językowe.
Często pomijane ćwiczenia wymowy powinny być wkomponowane z zakres tematyczny danej lekcji i wspierać wiodący program nauczania. Nie powinny być one odbierane jako niepasujące do scenariusza lekcji, a nawet odstawać od niego. Celem wystąpienia jest przedstawienie prostych metod adaptacji lub tworzenia ćwiczeń, gier i zabaw w oparciu o materiał podręcznikowy w celu podnoszenie kompetencji fonetycznej uczących się.