Jak młodzi ludzie uczą się z generatywną sztuczną inteligencją - wyniki badań
Zobacz abstrakt
Podczas wystąpienia przestawię najnowsze polskie wyniki badań dotyczące wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji do nauki oraz omówię te wyniki w kontekście innych badań. Zastanowimy się też nad tym, co z tego wynika dla szkoły i tego, jak pracujemy edukacyjnie z młodymi ludźmi.
Spacing out! In praise of distributed grammar practice
Zobacz abstrakt
Although it remains less studied than vocabulary acquisition, there's nevertheless a growing body of evidence to suggest that grammar is more solidly acquired if structures are encountered regularly over a longer period of time – rather than in one massed meeting. In this talk, we’ll consider the implications of this for everyday classroom practice and for materials design.
Wenn man an Deutsch denkt, denkt man sofort an Deutschland und vergisst manchmal, dass auch in anderen Ländern Deutsch gesprochen wird. Die Vielfalt der deutschen Sprache bzw. des deutschsprachigen Raumes wird zwar in den Lehrwerken zunehmend berücksichtigt, in der Unterrichtspraxis kommen andere deutschsprachige Länder mit ihren sprachlichen und kulturellen Besonderheiten jedoch oft zu kurz. In meinem Vortrag werde ich einige Möglichkeiten vorstellen, österreichische Landeskunde jenseits von Mozart und Sisi im DaF-Unterricht zu vermitteln. Wir wollen einerseits verschiedene Unterrichtsmaterialien kennenlernen, uns andererseits aber auch mit authentischen Quellen beschäftigen. Dazu gehören Printmedien und Online-Materialien ebenso wie künstliche Intelligenz. Thematisch kann damit ein breites Spektrum von A wie Almdudler bis Z wie Zentralfriedhof abgedeckt werden, das die Vielfalt Österreichs widerspiegelt.
Staż lektorski, czyli sprawdzony sposób na pozyskanie lektora
Zobacz abstrakt
Moje wystąpienie dotyczy staży lektorskich jako sposobu na wprowadzenie do zawodu osób, które znają angielski, ale nie mają jeszcze doświadczenia w nauczaniu. Taki staż daje im szansę, by w bezpiecznych warunkach zdobyć pierwsze umiejętności, sprawdzić się w roli lektora i zdecydować, czy to ścieżka dla nich. Na podstawie rozmów z właścicielami szkół językowych przedstawię różne modele takich staży – od obserwacyjnych po praktyczne z mentoringiem. Pokażę, jak dobrze zaplanowany staż może być korzyścią dla obu stron: szkoła zyskuje zaangażowanego przyszłego lektora, a stażysta – realne przygotowanie do pracy. Wskażę też wyzwania i dobre praktyki, które pomagają wdrażać taki program bez nadmiernego obciążania zespołu. Zapraszam serdecznie na moją sesję!
Jak nie stracić serca do edukacji, czyli o zapobieganiu wypaleniu zawodowemu
Zobacz abstrakt
Czujesz, że wszystko Cię przytłacza. Na samą myśl o pracy robi Ci się niedobrze. Chcesz zniknąć, wylogować się z życia, które kiedyś było Twoją pasją? To nie lenistwo. To może być wypalenie.
To wystąpienie to nie będzie kolejna pogadanka o stresie. To może być nadzieja dla tych, którzy gasną, pomagając innym. Przybywaj na to wystąpienie koniecznie, a dowiesz się, czym naprawdę jest wypalenie zawodowe, jak odróżnić je od zmęczenia i depresji. Rozpoznasz sygnały, które ciało i psychika wysyłają, zanim zawyje alarm. Zobaczysz, jak przeciążenie, perfekcjonizm i nadwyrężanie się podcinają skrzydła – zdrowiu, relacjom i skuteczności i co najważniejsze: dowiesz się, jak przestać być ostatnią osobą na liście własnych priorytetów.
Zapraszamy wszystkich którzy są gotowi wracać do siebie. Odważnie. Z troską. Tak na całe życie.
Praca w parach może znacząco usprawnić proces dydaktyczny, aktywizując uczniów, wzmacniając ich pewność siebie, redukując poziom stresu oraz wspierając komunikację w praktycznych kontekstach. Niemniej jednak, efektywność zadań w parach zależy od przemyślanego projektowania – nie każde ćwiczenie sprzyja tej formie pracy, a nierównomierne zaangażowanie uczestników może wynikać z błędów w planowaniu. W tej sesji przedstawię zadania, które w równym stopniu angażują obie strony, promują interakcję i automatyzują proces nauki. Pokażę co decyduje o skuteczności zadań w parach oraz jak wprowadzić twórcze modyfikacje do znanych ćwiczeń, aby na nowo przyciągały uwagę uczniów i sprzyjały ich efektywności.
Mózg na tak! Czyli jak motywować i budzić ciekawość na lekcji języka w oparciu o strategie neurodydaktyczne
Zobacz abstrakt
Podczas tej sesji uczestnicy poznają 10 narzędzi i praktyk skutecznego nauczyciela języka, dzięki którym z łatwością oprą swój sposób uczenia na filarach neurodydaktyki. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak przez pryzmat języka obcego uczyć najważniejszych kompetencji odpowiedzialnych za skuteczne uczenie się, czyli skutecznej komunikacji, współpracy, kreatywności, uważności i koncentracji, ta sesja jest dla Ciebie. Mózg nie działa przypadkowo. Dowiedz się jak rozbudzić ciekawość poznawczą i zaangażowanie, a zyskasz efektywność i satysfakcję.
AI (pedagogically) domesticated: ELT practices at the human-machine boundary
Zobacz abstrakt
AI has been with us for a while — quietly embedded in everyday digital routines. But in recent years, generative AI has stopped knocking politely and begun macheting its way into foreign language classrooms, raising urgent pedagogical, ethical, and practical questions. In this talk, I will explore how we might respond to its unruly presence by domesticating AI tools to align with the needs of both teachers and learners. I will also argue that the human-machine boundary in a foreign language pedagogic setting is not fixed, but actively negotiated in everyday classroom practice. All practical, hands-on, and grounded in real-world teaching contexts.
Myślenie obrazami: projektowanie lekcji z wykorzystaniem notatek wizualnych i zasad neurodydaktyki
Zobacz abstrakt
Warsztat o tym, jak procesy poznawcze – zwłaszcza pamięć i koncentracja – są wspierane przez obrazy i schematy. Uczestnicy nauczą się podstaw tworzenia notatek wizualnych (sketchnoting) i dowiedzą się, dlaczego mózg łatwiej zapamiętuje informacje podane w formie graficznej.
A także: - jak planować lekcje i materiały dydaktyczne oparte na obrazach, symbolach i prostych schematach, aby rozwijać skupienie i koncentrację uczniów, - jak intencjonalne notowanie wpływa na pobudzanie obu półkul mózgowych zwiększając efektywność nauki i rozbudzając kreatywność uczniów.
Lekcje dobrostanu: Co dwie półkule, to nie jedna – czyli po co nauczycielom żonglowanie?
Zobacz abstrakt
Jakie jest powiązanie żonglowania z funkcjonowaniem mózgu, motywacją, przekonaniami na swój temat i Nagrodą Nobla? Dlaczego słowo "juggling" stosowane jest jako synonim "ogarniania"? Jak to możliwe, że nikt, kto nauczył się żonglować nie narzekał na stracony na ćwiczenie czas? Co ma wspólnego żonglowanie z psychologią pozytywną i nauką języków? To tylko niektóre pytania, na które znajdziesz odpowiedź, a potem przyjdą ci do głowy kolejne i kolejne… Jak zwykle będzie dynamicznie, witalnie, interaktywnie i bardzo refleksyjnie.
Czy sztuczna inteligencja jest naszym sprzymierzeńcem, czy źródłem nowych napięć? Podczas sesji przyjrzymy się, jak AI może wspierać dobrostan nauczycieli – od automatyzacji zadań po odzyskiwanie przestrzeni na refleksję. Przedstawię wybrane narzędzia AI oraz sposoby ich praktycznego wykorzystania. Zapraszam do refleksyjnej rozmowy o tym, jak dbać o siebie w świecie pełnym technologii.
Proste zasady na każde czasy, czyli o dobrostanie osób uczących języków obcych
Zobacz abstrakt
Zapraszam Państwa na sesję, w czasie której przedstawię skuteczne - i jednocześnie proste - zasady i sposoby wzmacniania dobrostanu psychicznego osób uczących języków obcych. Przyjrzymy się zarówno technikom gotowym do użycia w każdej sytuacji edukacyjnej, jak i strategiom, które pomagają pozytywnie doświadczyć także tych większych trudności w życiu nauczycieli i lektorów. Będziemy czerpać z umiejętności autocoachingu, zastosowania psychologii pozytywnej w nauczaniu języka i publikacji w obszarze neuronauki. Proszę przynieść coś do pisania i chęć rozmowy z osobą siedzącą obok 😊. Warto, bo im bardziej zaopiekowany dobrostan osób uczących, tym lepiej dla wszystkich.
Mózg nie uczy się w stresie – jak budować bezpieczne środowisko nauki języka?
Zobacz abstrakt
Uczestnicy poznają wpływ stresu na naukę języka z perspektywy neurodydaktyki. Celem sesji jest obalenie popularnych mitów dotyczących stresu, wyjaśnienie jego wpływu na procesy poznawcze oraz przedstawienie praktycznych strategii wspierających naukę w bezpiecznym, wolnym od presji środowisku.
Czy stres blokuje naukę języka? Podczas tej sesji przyjrzymy się, jak mózg przetwarza język w warunkach stresu i co jako nauczyciele możemy zrobić, aby stworzyć wspierające środowisko nauki. Poznasz praktyczne techniki redukcji lęku, wzmacniania motywacji i budowania pozytywnej atmosfery w klasie. Odkryjmy razem naukowe podstawy skutecznej i bezstresowej nauki języka!
Teaching Mixed Level and Ability Classes Using a Cambridge Coursebook
Zobacz abstrakt
Mixed ability classes have become the norm in ELT and it seems that we, as teachers, must cope with a greater range of mixed abilities within the same class nowadays. In this presentation, we will explore ways and tips for coping with mixed ability classes and look at various strategies for differentiating activities within a Cambridge coursebook.
Im Zeitalter der rasant fortschreitenden Künstlichen Intelligenz steht die Schule vor einer neuen Herausforderung: Wie können digitale Werkzeuge so eingesetzt werden, dass sie die Entwicklung der Lernenden unterstützen, ohne zwischenmenschliche Beziehungen und Achtsamkeit zu verdrängen? In meinem Vortrag zeige ich, wie KI zur realen Unterstützung im Schulalltag werden kann – sei es bei der Unterrichtsplanung, der Materialerstellung oder der individuellen Förderung von Schüler:innen.
Teilnehmende erfahren: - wie man ausgewählte KI-Tools sinnvoll im Unterricht einsetzt, - wie Technologie auf kreative und lernförderliche Weise in den Unterricht integriert werden kann, - wie man die Balance zwischen Digitalisierung und persönlichem Kontakt bewahrt.
Der Vortrag verbindet Reflexion, Inspiration und konkrete, sofort umsetzbare Ideen, die Lehrkräfte direkt im Unterricht einsetzen können. Die Teilnehmer:innen gewinnen nicht nur neues Wissen, sondern auch praktische Lösungen und einen frischen Blick auf ihre Rolle in einer sich wandelnden Bildungswelt.
Między empatią a efektywnością: Jak budować relacje z kursantami w erze automatyzacji i AI?
Zobacz abstrakt
Automatyczny mail przypomina o zajęciach, ChatGPT pisze opinie opisowe na koniec kursu, a CRM sam generuje listę osób do windykacji. Świetnie! Ale w tym technologicznym zachwycie nad efektywnością, łatwo zgubić coś znacznie ważniejszego – relację. Tę prawdziwą, ludzką, która trzyma kursanta w szkole nawet wtedy, gdy nie chce mu się uczyć.
W czasie tej sesji prześwietlimy napięcie między automatyzacją a autentycznym kontaktem w szkołach językowych. Zastanowimy się:
Jak budować i pielęgnować relacje z kursantami w sposób skalowalny, ale nie bezduszny? Jakie elementy komunikacji powinny zostać w rękach ludzi, a które warto oddać automatom? Jak zadbać o to, by efektywność nie zabiła empatii? To sesja dla właścicieli i managerów szkół, którzy nie chcą wybierać między technologią a człowiekiem – ale szukają mądrego balansu.
Language curiosity never kills the advanced learner
Zobacz abstrakt
Curiosity is the engine of language learning—and fostering it can transform the English classroom into a space of discovery and engagement. This session explores practical ways teachers can ignite and sustain language curiosity in their students, encouraging them to ask questions about words, grammar, meaning, and usage. We’ll examine techniques for turning everyday language encounters into opportunities for exploration, from noticing oddities in idioms to uncovering the stories behind word origins. Participants will experience a range of interactive activities that model how to cultivate inquiry, promote discussion, and build learners’ confidence in engaging with the language beyond the textbook. Teachers will leave with adaptable strategies that spark curiosity, deepen understanding, and nurture a lasting interest in English. Join me to explore how curiosity-driven learning can lead to richer, more meaningful language experiences for both students and teachers.
Fall 7 times, stand up 8 - jak budować rezyliencję i dobrostan w czasach VUCA
Zobacz abstrakt
Rezyliencja to jedna z kluczowych umiejętności rynku pracy przyszłości, zgodnie z Future of Jobs Report 2025 publikowanym przez World Economic Forum. Często rozumiana jako zdolność go regeneracji po urazach psychicznych stanowi jedno z zagadnień szeroko badanych przez dziedzinę psychologii nazwaną psychologią pozytywną czy też psychologią szczęścia. Podczas mojej sesji uczestnicy poznają kluczowe założenia psychologii pozytywnej oraz wyniki wybranych badań na temat poczucia szczęścia i dobrostanu. Dowiedzą się, jak zarządzać well-beingiem i wspomagać rezyliencję zarówno w życiu prywatnym jak i środowisku edukacyjnym.
The grammar of spoken English is in a number of ways different from the ‘tidy’ grammar that learners are generally taught. Through the analysis of an authentic dialogue, we will take an overview of some key and more global features of spoken grammar and explore how we can, should we wish to, introduce this into our teaching to help our learners better understand and use it.
Wir oft benutzen wir täglich Medien? Wie viel Zeit verbringen wir vor den Bildschirmen und was machen wir dort eigentlich? Die Reflexion über die Mediennutzung ist in der KI-Epoche unabdingbar. Künstliche Intelligenz eröffnet uns ständig einerseits neue Anwendungen und interessante Möglichkeiten, dringt andererseits jedoch unbemerkt in immer mehr Bereiche unseres Lebens ein. Deswegen sollen wir genau überlegen, wie wir sie vernünftig in die Unterrichtsprozesse integrieren, um innovative Bildungsprojekte zu gestalten und Zukunftskompetenzen unserer Lerner zu fördern. Während des Workshops werden wir Beispiele aus der Unterrichtspraxis zeigen, über methodisch relevante Vorgehensweisen diskutieren und unsere Erfahrungen austauschen.
Virtual Exchange: Preparing Students for a Culturally Diverse World
Zobacz abstrakt
In today’s increasingly interconnected world, the ability to communicate and collaborate across cultures is not just an asset, it is a necessity. This presentation introduces the Global Understanding (GU) program, a flagship initiative of Global Partners in Education (GPE), coordinated by East Carolina University, USA, and implemented at our respective universities in Poland and Japan. We’ll explore the pedagogical framework of the GU program, the facilitative role of instructors, and practical strategies for implementation.
Wie das Gehirn wirklich lernt – Neurodidaktik im Schulalltag
Zobacz abstrakt
Wie lernt das Gehirn wirklich? Die moderne Neurowissenschaft zeigt zunehmend, dass effektives Lernen weit mehr ist als das Auswendiglernen von Fakten. Es ist ein komplexer Prozess, der auf Emotionen, Aufmerksamkeit und Neuroplastizität basiert. In diesem Vortrag beleuchten wir zentrale Mechanismen des Lernens – darunter die Rolle von Fehlern im Lernprozess, das Funktionieren des Gedächtnisses und die Bedeutung von Spiegelneuronen für soziale und kognitive Kompetenzen. Wir widmen uns der Frage, wie Unterricht gehirngerecht gestaltet werden kann – durch vielfältige didaktische Methoden, strukturierte Lerneinheiten und die Förderung von Schülerautonomie. Ein besonderes Augenmerk gilt dem Einfluss von Emotionen auf kognitive Prozesse: Wir betrachten die Wichtigkeit einer positiven Atmosphäre im Klassenzimmer, den Umgang mit Stress sowie unterstützende Strategien für herausfordernde Situationen. Abschließend überlegen wir, wie sich neurodidaktische Prinzipien in die schulische Praxis integrieren lassen. Kreativität, Innovation und eine ständige Reflexion der eigenen Lehrmethoden ermöglichen es, den Unterricht an die natürlichen Arbeitsweisen des Gehirns anzupassen – für ein nachhaltigeres, motivierenderes und wirksameres Lernen.
13.40 - 14.20
PASE Partners C@fe | Przerwa Lunchowa
W budynku są dostępne różne opcje gastronomiczne, a w pobliżu miejsca konferencji znajdują się liczne restauracje i kawiarnie.
Między przeciążeniem a wsparciem – jak AI może dbać o dobrostan nauczyciela?
Zobacz abstrakt
Czy sztuczna inteligencja jest naszym sprzymierzeńcem, czy źródłem nowych napięć? Podczas sesji przyjrzymy się, jak AI może wspierać dobrostan nauczycieli – od automatyzacji zadań po odzyskiwanie przestrzeni na refleksję. Przedstawię wybrane narzędzia AI oraz sposoby ich praktycznego wykorzystania. Zapraszam do refleksyjnej rozmowy o tym, jak dbać o siebie w świecie pełnym technologii.
SPE in the primary classroom - pomysły na zajęcia języka angielskiego w klasach 1-3
Zobacz abstrakt
Podczas wystąpienia „SPE in the Primary Classroom” zaprezentowane zostaną praktyczne pomysły na angażujące zajęcia języka angielskiego dla klas 1-3, uwzględniające potrzeby uczniów ze SPE (Special Educational Needs – Specjalne Potrzeby Edukacyjne). Uczestnicy dowiedzą się, jak dostosować metody nauczania, aby wspierać rozwój językowy dzieci o różnych możliwościach i stylach uczenia się. W trakcie sesji zostaną omówione i zaprezentowane: ✅ Techniki różnicowania zadań – jak dostosować poziom trudności ćwiczeń do indywidualnych potrzeb uczniów. ✅ Multisensoryczne podejście – wykorzystanie ruchu, dźwięku i wizualizacji w nauce języka. ✅ Strategie angażujące i motywujące uczniów ze SPE – gry, zabawy i aktywności wspierające koncentrację oraz rozwój komunikacji. ✅ Przykłady dobrych praktyk – gotowe materiały i inspiracje do wykorzystania w codziennej pracy z dziećmi.
Edukacyjny hackathon – jak wykorzystać wiedzę o mózgu, by uczyć efektywniej?
Zobacz abstrakt
Neurodydaktyka oferuje nauczycielom potężne narzędzia do planowania zajęć, bazując na zrozumieniu, jak działa mózg podczas uczenia się. Podczas tej sesji uczestnicy dowiedzą się, jak wykorzystać neurobiologiczne zasady w praktyce, by zwiększyć efektywność nauczania, motywować uczniów i poprawić ich zaangażowanie. Poznamy również mechanizmy, które wpływają na pamięć i koncentrację oraz strategie pomagające w tworzeniu sprzyjających warunków do nauki.
Wszystko to w formie interaktywnego warsztatu, w którym uczestnicy będą mieli okazję zastosować poznane techniki w swojej praktyce dydaktycznej.
Zapraszam do uczestnictwa w edukacyjnym hackathonie, który pomoże Ci wykorzystać wiedzę o mózgu, by uczniowie uczyli się szybciej, skuteczniej i z większą motywacją. Przekonaj się, jak neurodydaktyka może zmienić Twoje podejście do nauczania!
Oracy may sound scary and very formal, but it is quite a simple concept. Oracy is being confident and effective when communicating in different situations, such as taking part in a discussion, working with others on a project, as well as giving a presentation. For teachers, oracy goes much further than just teaching functional language because it also covers physical, emotional, social and cognitive skills. In this presentation we will look at oracy in more detail and see how Cambridge materials encourage and develop learners’ oracy skills.
Psychologia prognozowania, czyli skąd wiemy, co się wydarzy (i dlaczego często nie mamy racji)
Zobacz abstrakt
Prognozujemy codziennie – planujemy, przewidujemy, zgadujemy. Ale nasz umysł nie radzi sobie z tym najlepiej. Przyjrzymy się temu, jak myślimy o przyszłości, jakie skróty i błędy poznawcze wpływają na nasze przewidywania, i dlaczego nawet eksperci się mylą. Będzie też o tym, co pomaga prognozować trafniej – od chłodnego myślenia probabilistycznego po zwykłe zatrzymanie się na chwilę.
Unlock the potential of AI to elevate your educational practices today
Zobacz abstrakt
Join us for a presentation on integrating AI into your teaching. We'll cover the basics of AI, its benefits, and limitations, with a focus on applications for teaching English. While we won't dive into technical details, we'll provide practical strategies for effectively using AI in the classroom. Don't miss this chance to learn how to enhance your teaching with AI!
Coś kreatywnego na lekcji języka obcego - czyli o motywacji i efektywnym nauczaniu uczniów z dysfunkcjami rozwojowymi
Zobacz abstrakt
Uzdolnieni, zmotywowani, pilni uczniowie to marzenie każdego nauczyciela. Jednak po drugie stronie zdolnej społeczności uczniowskiej stoi liczna grupa dzieci z trudnościami edukacyjnymi, problemami rozwojowymi, ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, z opiniami i orzeczeniami. W tak specyficznej grupie kreatywność może okazać się złotym środkiem do efektywnego nauczania oraz motywowania uczniów z dysfunkcjami rozwojowymi. W mojej sesji przygotowałam dla Państwa ciekawe, krótkie rozgrzewki językowe, różnorodne techniki czytania oraz kreatywne ćwiczenia gramatyczne, które w procesie edukacyjnym będą pobudzać, rozwijać a także wspierać aktywną postawę ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i pomogą bardziej zaangażować go myślowo.
Zarządzanie energią a nie czasem – neurodydaktyka w przywództwie edukacyjnym
Zobacz abstrakt
Zarządzanie czasem przestaje działać w środowisku edukacyjnym, w którym przeciążenie, presja i brak regeneracji są normą. Czas na zmianę perspektywy: z zegarka na biologię. W trakcie wykładu opowiem o tym, jak rytmy poznawcze, neuroprzekaźniki i mikroregeneracja wpływają na skuteczność zespołów. Uczestnicy dowiedzą się, jak zarządzać szkołą lub zespołem językowym, rozumiejąc mózg w kontekście przywództwa. Wystąpienie połączy wiedzę z neuronauk i psychologii z praktyką organizacyjną, dając konkretne strategie wspierania ludzi – nie tylko realizowania planów.
Co by było, gdyby dyrektorzy szkół i szkół językowych uczyli się zarządzać… nie czasem, lecz energią? Ten wykład to neurodydaktyczne spojrzenie na rolę lidera w edukacji. Jeśli chcesz wiedzieć, co z mózgiem robi nadmiar kontroli, pośpiechu i stresu – i jak wspierać swój zespół mądrze i empatycznie – zapraszam. Tu nie chodzi o więcej zadań. Tu chodzi o mniej przeciążenia.
The Fluent Brain: breaking barriers at advanced language levels
Zobacz abstrakt
Hitting a language plateau at advanced levels can be frustrating - learners feel stuck despite their efforts. Fortunately, neuroscience offers game-changing insights to keep them moving forward. In this session, we will uncover why some strategies work better than others and explore those that can help unlock progress and provide a sense of achievement.
The Role of the Foreign Language Teacher in the Age of AI
Zobacz abstrakt
With AI offering flawless pronunciation, 24/7 availability, and endless topic personalization, some believe the days of human language teachers are numbered. Yet, despite the rise of virtual schools, learners still prefer real human interaction—just like airline passengers still favor human consultants over bots. Why is that? What unique value do we bring, and how can we collaborate with AI instead of competing with it? This talk invites you to explore the evolving role of language teachers in the AI era.
International Association of Hyperpolyglots (HYPIA)
Blaski nauki języków rzadkich – fascynująca podróż poza językowe mainstream
Zobacz abstrakt
Uczestnicy sesji odkryją unikalne korzyści płynące z nauki języków rzadkich, wykraczające poza czysto komunikacyjne aspekty. Zrozumieją, jak ta nietypowa ścieżka językowa może wpłynąć na ich perspektywę, zrozumienie kultury i relacje społeczne. Celem sesji jest zainspirowanie do rozważenia nauki języków rzadkich, pokazanie ich wartości w kontekście rozwoju osobistego i społecznego oraz przełamanie stereotypu o ich "ograniczonej użyteczności".
Zapraszam na inspirującą sesję, podczas której odkryjesz, jak nauka języków rzadkich wpływa na rozwój intelektualny, zawodowy i społeczny. Dowiesz się, jak nauka tych języków stymuluje umysł, wzmacnia więzi społeczne i pomaga chronić dziedzictwo kulturowe. Dołącz i przeżyj niezwykłą podróż do świata języków rzadkich!
Od presji do potencjału – jak zmieniać edukacyjną rzeczywistość dzięki sile mentalnej
Zobacz abstrakt
Uczestnicy poznają sprawdzone strategie budowania odporności psychicznej w środowisku edukacyjnym. Dowiedzą się, jak radzić sobie z presją, stresem i nadmiarem oczekiwań – zarówno jako nauczyciele, jak i osoby wspierające rozwój uczniów. Zainspirują się do wprowadzenia prostych, ale skutecznych działań, które wzmacniają dobrostan i motywację.
Czy czujesz, że edukacja staje się coraz bardziej wymagająca? Chcesz odzyskać spokój, motywację i siłę do działania? Zapraszam Cię na inspirującą sesję, podczas której pokażę, jak budować odporność psychiczną w edukacji. Z presji do potencjału – czas na zmianę, która zaczyna się od Ciebie!
Implementing the Power of the Mammalian Brain in Language Learning: A Neuro-Driven Approach
Zobacz abstrakt
The way in which we teach and learn languages is undergoing a paradigm shift, influenced by the latest findings in neuroscience. In my presentation, I shall share insights gained from years of teaching English using a neuro-driven methodology that aligns with how the brain naturally acquires language. By immersing students in an English-only environment, even in challenging contexts, I have observed remarkable progress in fluency, comprehension and confidence. A key element of this approach is to support the emotional and social dimensions of learning. Drawing on research in neuroeducation, I have structured my classes to maximise engagement through pair work, debates and collaborative problem-solving. These tasks activate social and emotional brain networks, making learning more intuitive and deeply embedded in memory. In secondary school where I work I have managed to successfully implement a lion’s share of instructional materials that comprise emotionally engaging multimedia resources, such as podcasts, films, videos, and abundance of images. By stimulating the mammalian brain, the centre of emotion and social bonding, we create an immersive and meaningful learning experience that significantly accelerates language acquisition. In my own enterprise during individual classes all materials I have gathered and created are auditory and visual that drive to discussion, deep thinking, analysis and free expression of thoughts. Here I have never used any course books and students have reached fluency in English. What is more, my session shall explore the role of Artificial Intelligence (AI) in supporting and enhancing neuro-driven language education. AI-powered tools, such as adaptive learning platforms, real-time language assistants, and personalized content recommendations enable educators to tailor instruction to individual learner needs. During my talk, I shall present evidence-based findings from my own classroom experiments and discuss the theoretical foundations that make this approach highly effective. Attendees will gain practical strategies to implement immersive, emotionally engaging, and AI-enhanced language learning techniques in their own teaching practice. By harnessing the power of the mammalian brain and integrating AI-driven innovations, we can revolutionise language education, making it more natural, engaging, and impactful. This session shall inspire educators to rethink traditional methodologies and embrace a neuroscience-backed approach to teaching languages in the 21st century.
Mam tę (komunikacyjną) moc! – Komunikacja jest nieunikniona – nawet cisza mówi. Podczas sesji pokażę, że umiejętności komunikacyjne można rozwijać, jeśli tylko odważymy się wyjść na „arenę”. Porozmawiamy o odwadze, strefie wpływu, emocjach i komunikacji w konflikcie. Praktyczne narzędzia i refleksja pomogą lepiej komunikować się w zespole, klasie i relacjach zawodowych – już od jutra.
Najczęściej popełniane błędy na lekcjach angielskiego
Zobacz abstrakt
Podczas tego warsztatu prowadzący przedstawi najczęściej popełniane przez polskich uczniów błędy w częściach speaking & writing. Podpowie jak przygotować ćwiczenia dzięki którym uczniowie unikną ich w przyszłości i osiągną sukces na egzaminie w swojej szkole. Ponadto, nauczyciele zapoznają się z platformą umożliwiającą przygotowanie uczniów do tworzenia własnych tekstów w języku angielskim.
Global Englishes Meet CLIL: Tasks That Make Students Think
Zobacz abstrakt
As English-medium instruction (EMI) and content and language integrated learning (CLIL) increases, language educators face new challenges in preparing students for global communication. This workshop introduces a practical approach for teaching Global Englishes concepts through CLIL tasks, drawing on recent materials developed for university learners. Participants will explore classroom activities designed to help students critically examine how English is used around the world, question traditional ideas about “native speakers”, and reflect on the social and historical forces behind English’s spread.
Ścieżka Niemiecka
🇩🇪
szczegóły wkrótce
17.40 - 18.00
Zakończenie 1-go dnia Kongresu Językowego PASE 2025
Przeglądasz program na NIEDZIELĘ. Aby zmienić dzień, kliknij powyższy przycisk.
Lekcje dobrostanu: Co dwie półkule, to nie jedna – czyli po co nauczycielom żonglowanie?
Zobacz abstrakt
Jakie jest powiązanie żonglowania z funkcjonowaniem mózgu, motywacją, przekonaniami na swój temat i Nagrodą Nobla? Dlaczego słowo "juggling" stosowane jest jako synonim "ogarniania"? Jak to możliwe, że nikt, kto nauczył się żonglować nie narzekał na stracony na ćwiczenie czas? Co ma wspólnego żonglowanie z psychologią pozytywną i nauką języków? To tylko niektóre pytania, na które znajdziesz odpowiedź, a potem przyjdą ci do głowy kolejne i kolejne… Jak zwykle będzie dynamicznie, witalnie, interaktywnie i bardzo refleksyjnie.
The Socratic Method Rebooted: Critical Thinking in the AI Age
Zobacz abstrakt
Critical thinking (CT) has long been heralded as an essential skill for learners, yet despite decades of discourse on its importance, it has often failed to be addressed with the urgency and depth it deserves, especially in EFL classrooms. In the age of AI, where information is abundant, but discernment is scarce, fostering critical thinkers has never been more crucial. This talk explores how the Socratic Method—a timeless approach based on dialogue, questioning, and reflection—can be rebooted to meet the challenges of modern education.
By reintroducing the Socratic Method into EFL learning environments, we can encourage learners to engage deeply with content, question assumptions, and articulate their thoughts clearly and critically. In an age where AI technologies can provide answers but not reasoning, the need for learners to develop their own evaluative and reflective skills is paramount. Through open-ended questions, collaborative dialogue, and intellectual curiosity, the Socratic Method can cultivate a generation of thoughtful, analytical individuals who don’t just accept information at face value but instead question, probe, and interpret it.
This session will demonstrate how, with the integration of AI tools, educators can enhance the Socratic dialogue in EFL classrooms, promoting critical thinking in a way that goes beyond rote memorization. Rebooting the Socratic Method isn’t just about asking the right questions, it's about equipping learners to think independently and critically in an AI-driven world.
Quick Wins - jak szybko i ile można wygrać w biznesie?
Zobacz abstrakt
Wykład przeznaczony przede wszystkim dla menedżerów i właścicieli szkół, którego celem jest zapoznanie z metodyką QW. Jak sama nazwa wskazuję są to szybkie i zwycięskie rozwiązania różnorodnych problemów biznesowych. Istotne jest to, że wiążą się one z małymi nakładami finansowymi, są proste w zastosowaniu i obarczone małym ryzykiem, a mogą przynieść spektakularne efekty. Efekty te mają nie tylko charakter wymierny, który można przeliczyć na konkretne korzyści finansowe, ale i niewymierny w postaci zmian postaw pracowników, którzy sami szukają, co jeszcze tu można szybko wygrać.
Neurodydaktyka spotyka AI? Spersonalizowane GPTs w służbie nauczyciela.
Zobacz abstrakt
Spójność między formą materiałów dydaktycznych a sposobem działania mózgu nie jest jedynie kwestią pedagogicznej estetyki, lecz warunkiem optymalnego funkcjonowania procesów poznawczych. Czy dzięki wykorzystaniu narzędzi takich jak spersonalizowane GPTs, nauczyciel języków specjalistycznych zyskuje realną możliwość tworzenia materiałów dydaktycznych, które są dynamiczne, adaptacyjne i zgodne z neurobiologicznymi podstawami uczenia się? W moim wystąpieniu pokażę, jak testowałam spersonalizowane GPTs i spróbuję odpowiedzieć na pytanie, czy narzędzia te posiadają faktyczny potencjał dydaktyczny z punktu widzenia neurodydaktyki.
W jaki sposób wykorzystać sztuczną inteligencję w przygotowaniu ucznia do egzaminu maturalnego?
Zobacz abstrakt
Rozwój sztucznej inteligencji na przestrzeni ostatnich lat dla wielu nauczycieli stał się dużym wyzwaniem. W czasie szkolenia zostaną przedstawione metody, jak wykorzystać SI w klasie, w przygotowaniu do egzaminów oraz jako skuteczne narzędzie, którego nasi uczniowie będą używać do nauki w domu , a nie tylko do odrabiania za nich prac domowych. Sztuczna inteligencja może efektywnie wspierać nauczanie języków obcych, trzeba tylko pokazać naszym uczniom jak szerokie daje możliwości!
Weź to pod uwagę! Jak trenować koncentrację – praktyczne narzędzia dla edukatorów
Zobacz abstrakt
Zdolność koncentracji uwagi to jedna z ważniejszych umiejętności poznawczych, które warunkują optymalny rozwój intelektualny człowieka – od pierwszych szkolnych sukcesów aż po przyszłe osiągnięcia zawodowe. Skupienie się na jednym zadaniu i doprowadzenie go do końca to dziś nie lada wyzwanie, zarówno dla uczniów młodszych, starszych, jak i dla dorosłych. Coraz częściej nauczyciele zauważają, że dzieci i młodzież mają trudności z utrzymaniem uwagi – i potwierdzają to również badania. W świecie przebodźcowania, natłoku informacji i stałego kontaktu z technologią, nasza uwaga staje się „dobrem deficytowym”. A przecież bez niej nie ma skutecznego uczenia się. Koncentracja to zdolność, która warunkuje nie tylko przyswajanie wiedzy, ale także rozwój pamięci, logicznego myślenia i regulację emocji. To fundament zarówno codziennego funkcjonowania, jak i kompetencja przyszłości, którą warto świadomie rozwijać.
To sesja dla wszystkich nauczycieli i edukatorów, którzy chcą świadomie wzmacniać u swoich uczniów umiejętność skupienia się – nie poprzez zakazy i dyscyplinę, ale poprzez mądre, „przyjazne mózgowi” działania. Bo koncentracja nie pojawia się „na zawołanie” – można (i warto!) ją trenować.
Despite continuing native speakerism in EFL job markets, defining what native speaker English actually is – and isn’t – remains incredibly problematic. In this talk, I’ll be suggesting that ideas such as ‘British’ or ‘American’ English are simply constructs and that the reality is both more complicated and more liberating. I’ll also explore some of the classroom implications of all this.
AI i spaced repetition, czy zakaz telefonów w szkole? Edukacja w dobie edtech
Zobacz abstrakt
Wystąpienie poświęcone będzie zagadnieniom wykorzystania współczesnych technologii w edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem metod sprawdzonych naukowo, jak np. spaced repetition, ale także nowinek w postaci AI w edukacji. Ich korzyści będą skontrastowane z popularnym poglądem, że w szkołach nie ma miejsca na technologię i telefony powinny być zakazane.
Kiedy uczeń wie, czego chce – jak tworzyć personalizowane materiały językowe dla dorosłych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
Zobacz abstrakt
W trakcie wystąpienia zaprezentowane zostanie praktyczne podejście do tworzenia w pełni spersonalizowanych materiałów dydaktycznych – od analizy potrzeb ucznia po gotowe ćwiczenia, teksty i zadania dostosowane do branży, kontekstu i stylu uczenia się. Uczestnicy poznają sprawdzone metody wykorzystania narzędzi AI, które pozwalają na szybkie i efektywne generowanie materiałów wspierających proces nauki.
Szczególna uwaga zostanie poświęcona jakości generowanych treści – ich zgodności z zasadami neurodydaktyki, metodyki nauczania języków obcych oraz potencjalnym ograniczeniom związanym z korzystaniem z AI.
Wystąpienie zawierać będzie praktyczne demonstracje oraz gotowe strategie, które uczestnicy będą mogli wykorzystać w swojej pracy już następnego dnia – by tworzyć bardziej angażujące, skuteczne i rzeczywiście użyteczne materiały dla dorosłych uczniów.
Dowcip językowy w dydaktyce języków obcych na przykładzie języka hiszpańskiego
Zobacz abstrakt
Celem warsztatu jest zaprezentowanie potencjału dydaktycznego dowcipów w nauczaniu języków obcych na przykładzie języka hiszpańskiego. Humor, silnie zakorzeniony w kontekście kulturowym, odgrywa ważną rolę w budowaniu pozytywnych emocji w procesie uczenia się, co zgodnie z ustaleniami neuronauk sprzyja zapamiętywaniu i aktywnemu przyswajaniu języka. Uczestnicy poznają zestaw praktycznych autorskich ćwiczeń opartych na humorze językowym, które rozwijają kompetencje językowe, międzykulturowe i poznawcze uczniów, a także będą mogły zainspirować nauczycieli do tworzenia własnych materiałów. Czy śmiech może wspierać naukę języków obcych? Zapraszam na warsztat, który pokaże, jak wykorzystać humor i dowcipy językowe w nauczaniu hiszpańskiego jako obcego. Uczestnicy poznają ćwiczenia rozwijające język, myślenie i wyobraźnię, dzięki którym będą mogli tworzyć własne dla jakiegokolwiek języka obcego! Będzie praktycznie, refleksyjnie i z uśmiechem na twarzy 🙂
Jak ich motywować? Co jeszcze moglibyśmy zrobić my - nauczyciele, lektorzy, trenerzy, edukatorzy, żeby nasi uczniowie czuli się zmotywowani? Dwoimy się i troimy i już brakuje nam pomysłów na to co i jak moglibyśmy zrobić inaczej, czy więcej, aby nasi uczniowie chcieli na-uczyć się języka. A co, gdybym w tym miejscu zaprosiła nas do totalnej zmiany perspektywy? W przestrzeni naszego spotkania przyjrzymy się po pierwsze temu czym motywacja jest z perspektywy mózgu, ale także temu jakie są różnice pomiędzy motywami i powodami uczenia się języka, motywacją do nauczenia się go, a także wizją, którą chcemy zrealizować, z którą chcemy się skontaktować, którą chcemy wcielić.
Zastanawiasz się, w jaki sposób zaprojektować kurs na potrzeby szkoły językowej w taki sposób, aby spełniał wymagania uczniów i był pomocą, a nie przeszkodą dla kadry lektorskiej? Przedstawię moje doświadczenie w tym zakresie i opowiem o błędach, które sama popełniłam przy realizacji tego rodzaju projektów, aby Ty nie musiała/nie musiał ich powtarzać.
Empathy, Expression, and English: Building Emotional Intelligence in Language Learners
Zobacz abstrakt
In a language classroom, students are not just learning grammar and vocabulary; they are learning how to express thoughts, emotions, and ideas in a foreign language. Without emotional intelligence, communication lacks depth, connection, and cultural understanding. Most education systems prioritize IQ-based intelligence. However, language learning is not just about correct answers—it’s about effective communication. In this workshop, you will learn what Emotional Intelligence (EI) is, its crucial role in language acquisition, and how to integrate it seamlessly into your teaching practices. We will explore the neuroscience behind emotional processing and how it impacts language learning. Participants will engage in hands-on activities, explore real examples, and leave with a toolkit of immediately applicable strategies and resources to cultivate emotional intelligence in their language learners.
Szkoła Językowa 2030. Czy Twoja jest już Ready4Tomorrow?
Zobacz abstrakt
Celem sesji jest zainspirowanie właścicieli i menedżerów szkół językowych do strategicznego spojrzenia na kursy językowe jako przestrzeń do rozwijania kompetencji przyszłości – takich jak kreatywność, krytyczne myślenie, współpraca czy przywództwo. Uczestnicy poznają konkretne projekty i rozwiązania, które można wdrożyć bez rewolucji, a także przyjrzą się własnym działaniom z nowej perspektywy. Sesja ma formę miniwarsztatu – z refleksją, wymianą doświadczeń i gotowymi narzędziami „na wynos”.
Czy Twoja szkoła naprawdę przygotowuje uczniów na przyszłość? Zapraszam na warsztat dla właścicieli i menedżerów szkół językowych, którzy chcą rozwijać kompetencje XXI wieku – nie tylko słownictwo i gramatykę. Będzie konkretnie, praktycznie i inspirująco. Pokażę, że język to dopiero początek.
Can we now zen, Miss? Czyli powrót starej dobrej przerwy śródlekcyjnej
Zobacz abstrakt
W dobie nieustannej stymulacji cyfrowej i przeciążenia informacyjnego mózg ucznia potrzebuje resetu, aby efektywnie przyswajać wiedzę. W swojej prezentacji przedstawię, dlaczego krótkie przerwy śródlekcyjne są kluczowe dla koncentracji, zapamiętywania i motywacji do nauki. Omówię mechanizmy działania mózgu oraz zaprezentuję proste, praktyczne techniki wyciszenia i relaksacji, które można wdrożyć na lekcjach języka obcego. Powrót do świadomego odpoczynku w trakcie zajęć to nie tylko sposób na lepsze wyniki uczniów, ale także na ich większe zaangażowanie i dobrostan.
Scrollujemy… ale z sensem! Cyfrowy świat w służbie języka
Zobacz abstrakt
Podczas tej sesji uczestnicy dowiedzą się, jak wykorzystać cyfrowy świat uczniów – TikToka, emoji, memy, Insta stories i Shorts – w sposób przemyślany i neurodydaktycznie uzasadniony. Celem wystąpienia jest pokazanie, jak nauczyciel może budować pomost między światem ucznia a szkołą, by zwiększyć zaangażowanie, utrzymać uwagę i wspierać zapamiętywanie treści językowych. W trakcie prelekcji poruszę m.in.: – jak działa uwaga i motywacja ucznia w świecie bodźców cyfrowych, – jak wykorzystać elementy kultury online w nauczaniu języka, – jak zaplanować aktywności językowe, które są bliskie codzienności uczniów, – przykłady z mojej praktyki (uczniowie 5–8 SP i młodzież), – wskazówki, jak wpleść elementy cyfrowe bez tracenia celu z oczu. Zapraszam Cię na sesję, która łączy świat języka z rzeczywistością ucznia. Zobaczysz, jak zamienić scrollowanie w naukę – i jak zrobić to z głową!
Sesja, którą chcę zaproponować to przede wszystkim przedstawienie ćwiczeń i praktyk typowych dla treningów pamięci, które można efektywnie wykorzystać na lekcji języka obcego w dwóch celach: aby zaoferować większą różnorodność ćwiczeń językowych oraz - a może przede wszystkim - jako baza dla przekazania uczniom i kursantom wiedzy o pamięci i zasadach skutecznego zapamiętywania.
To NIE będzie sesja o mnemotechnikach. To będzie sesja o skutecznym zapamiętywaniu i przywoływaniu informacji. Jeśli chcesz wprowadzić w Twoje lekcje drobne zmiany, które pomogą Twoim uczniom i kursantom rozwijać umiejętności językowe jednocześnie trenując ich pamięć - pokażę jak można to zrobić. Podpowiem też, jak rozmawiać z uczniami i kursantami o ich własnej pamięci - tak, aby mieli większą świadomość tego, które działania związane z uczeniem się faktycznie przynoszą najlepsze efekty.
Gen Z Decoded: Teaching the Digitally Wired Generation
Zobacz abstrakt
In this session, you’ll find out how Gen Z’s brains have been shaped by technology, fast media, and constant connection — and what that means for your classroom. Discover what neuroscience says about their attention span and how their motivation works differently from previous generations. You’ll leave with research-based insights and practical, low-prep strategies to better connect with your students and keep them engaged in a world full of distractions.
AI-Powered Teaching: Fun Topic Introductions & Role-Plays to Energize Your Classroom
Zobacz abstrakt
Getting students excited about a lesson from the very start is key to effective learning. This presentation covers two powerful tools to energize your classroom: fun, interactive intros and engaging role-plays. First, we’ll look at how creative lesson openers can grab attention and spark curiosity. Then, we’ll dive into how role-plays can boost communication and make language practice more meaningful. You'll also see how AI can help generate fresh ideas for both, saving you time and fueling your creativity. Whether you want to refresh your lesson openers, improve speaking practice, or both—this session will equip you with practical strategies to keep your students motivated and involved. For many educators, the challenge of capturing students' attention at the start of a lesson can be daunting. Traditional methods, like asking students to open their books, often fall flat. That’s why we’ll begin by exploring how engaging, interactive intros can immediately draw learners in and set a positive tone. Later in the session, we’ll shift focus to role-plays—another key to dynamic ESL teaching. Role-plays promote real communication, encourage creativity, and build confidence, but coming up with fresh scenarios can be tricky. If you’ve ever run out of ideas or defaulted to the same tired scripts, you’re not alone. This session will offer practical tips and AI-powered tools to help you design both better intros and better role-plays. You’ll walk away with a toolkit of adaptable ideas for different age groups and levels—ready to energize your classroom from start to finish.
Wystąpienie poświęcone będzie zastosowaniu założeń neurodydaktyki w nauczaniu języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Neurodydaktyka, opierając się na aktualnej wiedzy o funkcjonowaniu mózgu, wskazuje na konieczność uczenia się w atmosferze bezpieczeństwa, zabawy, relacji i zaangażowania emocjonalnego. Przedszkole naturalnie sprzyja takim warunkom – nauka odbywa się tam poprzez ruch, śpiew, zabawy sensoryczne i interakcje społeczne, które są zgodne z biologicznymi potrzebami rozwijającego się mózgu dziecka. Niestety, po przejściu do szkoły często obserwuje się radykalną zmianę podejścia: swobodne i radosne poznawanie języka ustępuje miejsca testom, ćwiczeniom pamięciowym i schematycznym zadaniom. Taka zmiana nie tylko obniża motywację dzieci, ale także nie sprzyja efektywnemu uczeniu się, szczególnie w kontekście języka obcego, który wymaga aktywnego używania, zanurzenia i emocjonalnego zaangażowania. Celem wystąpienia jest zwrócenie uwagi na konieczność kontynuowania dobrych praktyk przedszkolnych również w edukacji wczesnoszkolnej, a nawet i później. Zostaną przedstawione konkretne przykłady działań neurodydaktycznych w nauczaniu języka obcego, które wspierają rozwój dziecka, wzmacniają jego naturalną ciekawość i budują trwałe kompetencje językowe. Wystąpienie ma charakter inspiracyjny i praktyczny – uczestnicy otrzymają propozycje rozwiązań możliwych do wdrożenia już „od jutra”.
Don't Let the Magic Fade: Neurodydaktyka w nauczaniu języka najmłodszych
Zobacz abstrakt
Wystąpienie poświęcone będzie zastosowaniu założeń neurodydaktyki w nauczaniu języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Neurodydaktyka, opierając się na aktualnej wiedzy o funkcjonowaniu mózgu, wskazuje na konieczność uczenia się w atmosferze bezpieczeństwa, zabawy, relacji i zaangażowania emocjonalnego. Przedszkole naturalnie sprzyja takim warunkom – nauka odbywa się tam poprzez ruch, śpiew, zabawy sensoryczne i interakcje społeczne, które są zgodne z biologicznymi potrzebami rozwijającego się mózgu dziecka. Niestety, po przejściu do szkoły często obserwuje się radykalną zmianę podejścia: swobodne i radosne poznawanie języka ustępuje miejsca testom, ćwiczeniom pamięciowym i schematycznym zadaniom. Taka zmiana nie tylko obniża motywację dzieci, ale także nie sprzyja efektywnemu uczeniu się, szczególnie w kontekście języka obcego, który wymaga aktywnego używania, zanurzenia i emocjonalnego zaangażowania. Celem wystąpienia jest zwrócenie uwagi na konieczność kontynuowania dobrych praktyk przedszkolnych również w edukacji wczesnoszkolnej, a nawet i później. Zostaną przedstawione konkretne przykłady działań neurodydaktycznych w nauczaniu języka obcego, które wspierają rozwój dziecka, wzmacniają jego naturalną ciekawość i budują trwałe kompetencje językowe. Wystąpienie ma charakter inspiracyjny i praktyczny – uczestnicy otrzymają propozycje rozwiązań możliwych do wdrożenia już „od jutra”.
How do adults and older teens learn? Practical ideas on vocabulary revision
Zobacz abstrakt
Have you ever found yourself in any of the following situations?
- your students seem to forget all the new vocabulary and not recycle it at all - the participants of your language course don't have time to do their homework - you struggle to motivate your students and help them remember the new vocabulary - you are running out of ideas to make the learning process effective for your students - the progress your students make doesn't meet their (or your) expectations
How do adults and older teens learn? In order to facilitate the learning process and improve our students' memory, we need to start from the basic principles of andragogy (adult learning theory). No worries! I am the last person to bore you with theory. During my workshop we will use this knowledge in practice and hopefully afterwards you will be able to implement and test some new ideas on your students in your classrooms.
Nie spiesz się!, czyli jakie błędy popełniłam przy projektowaniu i wdrażaniu kursów na potrzeby szkoły językowej
Zobacz abstrakt
Celem mojej sesji będzie przedstawienie i omówienie błędów, które popełniłam w pracy metodyka zarządzającego wdrażaniem standardów edukacyjnych w dużej szkole językowej zajmującej się nauczaniem języka polskiego jako obcego.
Zastanawiasz się, w jaki sposób zaprojektować kurs na potrzeby szkoły językowej w taki sposób, aby spełniał wymagania uczniów i był pomocą, a nie przeszkodą dla kadry lektorskiej? Przedstawię moje doświadczenie w tym zakresie i opowiem o błędach, które sama popełniłam przy realizacji tego rodzaju projektów, aby Ty nie musiała/nie musiał ich powtarzać.
Przegląd automatyzacji i narzędzi AI: Jak usprawnić codzienną pracę w edukacji?
Zobacz abstrakt
Wśród setek narzędzi AI łatwo się pogubić – albo zniechęcić i całkowicie z nich zrezygnować. Tymczasem dobrze dobrana automatyzacja i proste narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą realnie usprawnić Twoją codzienną pracę.
Pokażę Ci, jak w praktyce wykorzystywać AI i automatyzację w obszarach, które naprawdę mają znaczenie – takich, które oszczędzają czas, porządkują procesy i pozwalają skupić się na tym, co ważne. Bez zbędnej teorii – same konkretne przykłady, które możesz wdrożyć od razu.
Let’s teach Kindness – język angielski jako narzędzie do budowania empatii i dobrych relacji wśród dzieci
Zobacz abstrakt
Zapraszam na sesję, podczas której dowiesz się, jak połączyć naukę języka angielskiego w klasach młodszych szkoły podstawowej z rozwijaniem empatii i postaw prospołecznych. W oparciu o neurony lustrzane, neuroplastyczność i założenia neurodydaktyki porozmawiamy o tym, jak język kształtuje emocje i wartości. Zaprezentuję również ideę PINK SHIRT DAY oraz gotowe pomysły na lekcje, w których królować będzie słowo KINDNESS.
This practical session follows on from yesterday’s talk and looks at some further aspects of spoken grammar. As a starting point, we will analyse an authentic dialogue and then consider some of its spoken grammar features in more detail and explore how we can incorporate these into our teaching.
In this talk, I am going to present how important it is for teachers to understand how our brain operates and how they can use this knowledge to help students become successful language learners. I will discuss learning styles, multiple intelligences, and left- and right-hemisphere dominant learners.
Jak odblokować mówienie? Techniki, które oszukują mózg
Zobacz abstrakt
Podczas tej sesji uczestnicy poznają sprawdzone techniki oparte na neurodydaktyce, które pomagają przełamać blokadę językową i zacząć swobodnie mówić w języku obcym. Dowiedzą się, jak „oszukać” mózg, by szybciej i skuteczniej aktywować język w codziennej komunikacji. Celem wystąpienia jest wyposażenie nauczycieli w praktyczne narzędzia, które pomogą uczniom przełamać strach przed mówieniem i zwiększyć ich płynność językową w naturalny sposób.
Podczas tej sesji odkryjesz techniki, które „oszukują” mózg, by włączyć swobodne mówienie. Poznasz ćwiczenia aktywujące mowę, sposoby na redukcję stresu i budowanie automatyzmów językowych. Wyjdź z gotowymi rozwiązaniami, które możesz zastosować już na najbliższej lekcji.
Analogue reading in class - away from the screen, feeding on words
Zobacz abstrakt
Reading is becoming a skill that students struggle with. In the world of educational platforms, AI tools and Kahoots, it is increasingly harder for learners to focus without being constantly entertained. I would like to share my experience of teaching reading in class, working with a reading scheme and creating worksheets adjusted to students' needs. Reading, combined with a certain degree of routine, can become a lesson where distractions are minimised and, with time, a true immersion in the language happens.
16.20 - 16.40
Gość specjalny
?
16.40 - 17.00
Losowanie nagród | Zakończenie Kongresu Językowego PASE 2025
Sobota 7 czerwca
Niedziela 8 czerwca
O organizatorze
Stowarzyszenie PASE jest organizacją pozarządową, której celem głównym jest wspieranie jakości w nauczaniu języków obcych w Polsce.
Dołącz już dziś do grona uczestników i uczestniczek największej w Polsce konferencji poświęconej edukacji językowej! UWAGA! DO 25 MAJA KUPISZ BILETY W CENIE PROMOCYJNEJ - SPRAWDŹ!